Disturbances and Interventions: Contemporary Practices of Gender Research – U4Society summer school

This summer school takes its point of departure in Donna Haraway’s Staying with the Trouble: Making Kin in the Chtulucene (2016) and Judith Butler’s Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (1990). The areas teachers and students will work with during this summer school, are related to the key words disturbance and intervention inspired by these path-breaking scholars. We will end the summer school with joy and engagement in the writing process.

Apply through the application form (to be downloaded from https://www.rug.nl/…/summer…/disturbances-and-interventions/.

Please read the requirements carefully. Send your application in on the assigned date with carine.plancke@ugent.be.

More information can be found here: https://www.rug.nl/education/summer-winter-schools/disturbances-and-interventions/

Uitnodiging inspiratiesessie digitalisering en sociaal overleg

Op donderdag 13 februari organiseert de SERV een inspiratiesessie rond digitalisering en de rol van het sociaal overleg. We brengen Vlaamse beleidsmakers, stakeholders en sociale partners samen om na te denken over toekomstige beleidsinitiatieven. De focus ligt onder andere op de nieuwe vormen van werk, de veranderende rol van sociale dialoog en de impact op gendergelijkheid. Deze sessie wordt georganiseerd in samenwerking met de Vrouwenraad.

Meer informatie en inschrijven: https://www.serv.be/serv/evenement/inspiratiesessie-digitalisering-en-sociaal-overleg-uitdagingen-vlaanderen

Makers van het programma Taboe zijn op zoek naar personen om deel te nemen over de thema’s ‘vrouwen’ en ‘gender’

Het één-programma Taboe met Philippe Geubels draait om het bespreekbaar maken van maatschappelijke thema’s die in de taboesfeer zitten. Ze doen dat door er mensen over aan het woord te laten én door er comedy over te maken (voor een impressie: https://www.facebook.com/een/videos/10155902021080330/).

In het nieuwe seizoen wijden ze een aflevering aan het thema vrouwen. Hieronder hun oproep:

‘Niet meteen een maatschappelijk taboe’, hoor ik vaak wanneer ik mensen vertel over het thema. Dat klopt inderdaad, en toch merken we dat er toch bijzonder veel te vertellen is over een aantal waarheden die vaak pijnlijk zijn om over te spreken. Waarom moeten vrouwen zich verantwoorden voor de combinatie van hun carrièrekeuzes met die van hun gezin, en mannen niet? Waarom blijft seksueel grensoverschrijdend zo wijdverspreid? Waarom moeten vrouwen voldoen aan zo veel meer lichamelijke eisen dan mannen? Waarom blijven vrouwen ondervertegenwoordigd in het bedrijfsleven, de politiek, de academische wereld, de kunsten? Waarom zijn het altijd vrouwelijke kledingkeuzes die ter discussie staan (waarom zijn het vooral mannen die vinden dat ze vrouwen een hoofddoek kunnen verbieden?), waarom staat er ‘princess’ op een t-shirt voor een zevenjarig meisje en geen ‘hero’, zoals op die van de jongens?

We willen het specifiek ook hebben over intersectionaliteit en de breuklijnen tussen wit feminisme en black feminism. Daarnaast zijn we ook op zoek naar een Vlaamse moslima die kan vertellen over haar vrouw-zijn. Kortom, we zoeken antwoorden op de vraag: ‘Hoe versterkt je vrouw zijn de obstakels rond je afkomst?’

Bovendien maken we dit seizoen een aflevering over gender. Iedereen in onze samenleving wiens genderidentiteit afwijkt van ‘de norm’ komt hiervoor in aanmerking. Wij dachten in de eerste plaats aan transpersonen, non-binaire en genderfluïde mensen en mensen met een genderexpressie waaraan een stigma kleeft. Ook intersekse personen die relevante ervaringen hebben op het gebied van gendernormativiteit passen in het opzet. Ten slotte zouden voor deze aflevering verschillende intersectionele perspectieven zeker welkom zijn.

Onze oproep is dus erg ruim. Het belangrijkste criterium is dat deelnemers kunnen vertellen over de relevante stigma’s, obstakels en taboes vanuit een persoonlijk levensverhaal. Voor alle suggesties en een vrijblijvend gesprek ben ik steeds bereikbaar op het nummer 0476864747 of via felix.schamp@panenka.tv. Moesten jullie ethische bezwaren hebben, hoor ik die ook graag.

 

Summer School – Europe: Diversity and Migration

This interdisciplinary summer school offers a comprehensive understanding of the complex relationships between migration and integration processes in a European context, based on theoretical perspectives, empirical case studies and several excursions and field visits.

Submit your application before 15 April 2020

Find out more: https://www.uantwerpen.be/en/summer-schools/europe-diversity-migration/

Vacature bij RoSa: bibmedewerker en –coördinator 100%

RoSa vzw bevordert als kenniscentrum het genderbewustzijn in Vlaanderen. Hierdoor draagt de organisatie bij aan een gunstig klimaat om de feitelijke ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in de samenleving weg te werken. RoSa doet dit door te documenteren, te informeren en te sensibiliseren.

Voor de coördinatie van haar bibwerking, is RoSa op zoek naar een fulltime bibmedewerker. Aan de Actiris-voorwaarden moet wel voldaan zijn.

Zie vacature voor meer informatie: https://www.rosavzw.be/site/117-rosa/839-vacature-bij-rosa-2

Oproep Zonta-aanmoedigingsprijs 2020

De oproep voor Zonta-aanmoedingsprijs (bedrag tussen 500 – 1 000€) is gelanceerd. Het doel van deze prijs wordt toegelicht in deze bijlage. De modaliteiten betreffende de procedure kunnen nagelezen worden in het bijgevoegd reglement.  Promotoren worden aangemoedigd om studenten met een sterke masterproef deze informatie door te geven alsook informatie over andere mogelijke scriptieprijzen (Vlaamse scriptieprijs, DiverGent, enz.).

Studium Generale is het podium van de Hogeschool Gent dat studenten, docenten en belangstellenden een forum voor reflectie over maatschappij, kunst, cultuur en wetenschap biedt. In kader van het jaarthema ‘Verwondering in kunst en wetenschap’ organiseert Studium Generale samen met Festival van de Gelijkheid en Vormingplus Gent-Eeklo een namiddag en avond rond Ubuntu.

Ubuntu is afgeleid uit de Nguni-spreuk “Umuntu ngumuntu ngabantu,” wat vrij vertaald neerkomt op “niet ons ego, maar onze relatie tot andere mensen bepaalt wie we zijn.” Als we dus op zoek gaan naar Ubuntu, als samenleving en als mens, dan denken we in één geheel in de plaats van in categorieën. Een van de basisprincipes van Ubuntu is dan ook luisteren, oor hebben voor de stem van de ander en zoeken naar wat ons bindt. We draaien ons weg van polarisering en naar dialoog.

Donderdag 28 november in de Miry concertzaal wordt een namiddag en avond in drie delen.

Van 15u30 tot 17u stelt Ylva Berg van HUMMUS de Deep Democracy methode voor, waar dialoog centraal staat. Ze vraagt zich af hoe we op een inclusieve manier aan besluitvorming en conflictresolutie kunnen doen? Hoe kunnen we open, inclusief en samen samenleven?

Van 17u30 tot 19u staat ‘Ubuntu voor beginners‘ gepland met Babah Tarawally, schrijver en journalist, en Anette Nobuntu Mul, oprichtster van de Ubuntu Society. Zij leggen uit wat Ubuntu nu precies inhoudt en wat het voor hun heeft betekent doorheen hun leven.

Als kers op de taart verwelkomen we om 20u Sonja Kruse. Na een 351 dagen lange wandeltocht door Zuid-Afrika in 2009 gaat Sonja samen in gesprek met Marjan Meganck over de Zuid-Afrikaanse generositeit die haar tegemoet kwam tijdens haar reis. Daarbij hebben we het ook over het actueel belang van Ubuntu in Zuid-Afrika en België. (Dit gesprek verloop volledig in het Engels)

Meer informatie: http://studiumgent.be/portfolio/28-11-2019-a-story-on-wondering-and-wandering-ubuntu/

Monster Summer School II: Reclaiming Queers, Crips and Other Misfits (May 17 to 21, 2020)

The image of the monster has been historically used to epitomise danger, abnormality, sin. Even before angels, monsters were portrayed as messengers who anticipated catastrophes, such as storms and other dramatic events which would be too strong to be explained. Only good behaviour, submission to rules or faith into another inexplicable bigger entity, such as magic, witchcraft or religion, could prevent societies to be touched by monsters.

The othering of monsters – or monsters as estranged from an imagined “us” – is part of the cultural narrative that dismisses the complexity of what we call humans, contributing to the binary division between good and bad, silencing all of which exists in-between. Indeed, monsters inhabit the spaces in-between narrow definitions and expose the failure of rigid divisions between “normal” and “abnormal”. Ultimately, the figure of monsters confronts us with the precariousness of by-default normativities, triggering the need to rethink what humanity is, and, ultimately, who counts as a human being.

The Monsters Summer School II embraces monstrosity in what it offers regarding the undoing of binaries and the celebration of embodied differences in times when the advancement of extreme-right and populism threatens our existence. We aim to explore who are the contemporary monsters, what are the dichotomies they challenge and how narratives on monsters contribute to definitions of human. We want to explore monsters as a possible theoretical figuration to escape mainstream celebrations of humanity and to embrace the vivid possibilities offered by interdisciplinary, boundary-crossing contributions from different fields of knowledge. We aim at creating spaces to discuss contributions and experiences that often fall out of the map even within critical studies. Also, we interrogate the possibilities of creating knowledge from places of estrangement regarding mainstream sources of knowledge production in the academic fields of LGBTQI+ and critical studies.

Drawing on timely, interdisciplinary theoretical contributions and intersectional empirical work on queers, crips and other misfits, the Monsters’ Summer School will consolidate academic knowledge in the fields of sexual and gender dissidence, disability and other forms of embodied misfit.

Meer informatie: https://www.ces.uc.pt/ces/cessummerschool/index.php?id=26890&id_lingua=2