The Next Wave Academy

The Next Wave Academy wil jongeren (18-30 jaar) bijeenbrengen met zo divers mogelijke achtergronden en ervaringen, om zo tot intersectionele antwoorden en oplossingen te komen voor de maatschappelijke uitdagingen van vandaag (zoals de strijd voor het klimaat, anti-racisme, gendergelijkheid, strijd tegen homo- en transfobie …). Als we die vraagstukken/problematieken aanschouwen, kan het al eens overweldigend zijn en is het niet eenvoudig om een pasklaar antwoord te hebben. Aan de hand van participatieve en co-creatieve workshops doorheen het traject leren we van elkaar en groeien we samen richting oplossingen. Met The Next Wave Academy willen we dus vooral jongeren ondersteunen om zelf actie te ondernemen en hen de intersecties tussen sociale en ecologische rechtvaardigheid laten verkennen. Het traject wordt georganiseerd door de Vrouwenraad in samenwerking met ella vzw.

De inschrijvingen lopen tot en met 26 september, het traject zelf zal van start gaan vanaf 16 oktober. In het weekend van 19-20 maart 2022 organiseren we een tweedaagse voor de deelnemers. Het traject loopt uiteindelijk af in mei 2022. Deelname aan het traject is volledig gratis, en iedereen tussen 18 en 30 jaar kan zich inschrijven.

Via deze link kan je meer info over het traject terugvinden. Wanneer je doorscrollt vind je onderaan de link naar de FAQ-pagina. Via deze link kan je rechtstreeks inschrijven. We maakten ook een FB-event aan. We zijn ervan overtuigd dat het essentieel is om de stemmen van gemarginaliseerde en geminoriseerde groepen (zoals mensen van kleur, LGBTQ+, mensen met een beperking, vrouwen, …) centraal te stellen in het werk dat we doen, om op die manier zoveel mogelijk belangen mee te nemen. Daarom doen we een warme oproep aan mensen die tot geminoriseerde groepen behoren om zich in te schrijven voor dit traject. Met The Next Wave Academy willen we een safer space creëren, waarbij we geen enkele vorm van discriminerend gedrag en/of taalgebruik zullen tolereren.

What The Drag?!

Expectations? Questions!

Gender? Bend it!

What The Drag?! Een tweedaags festival dat in het teken staat van de kunstvorm drag. Deze kunstvorm werd de voorbije jaren steeds meer mainstream en de internationale belangstelling groeit meer en meer. Toch bestaat drag al eeuwen en zijn drag artiesten niet enkel in Amerika te vinden.

Ontdek hoe drag eruit kan zien en laat je verrassen door de performances van enkele Belgische drag artiesten!

Zin om mee te werken tijdens het evenement? Schrijf je in als vrijwilliger via deze link!

RSVP zeker het Facebookevenement, kom af, met iedereen die in het land is!

Meer informatie: https://demens.nu/event/what-the-drag/

Canvas in De Krook: Luister naar getuigen en experts uit de Canvas-reeks ‘Kinderen van de migratie’

Dit najaar is de reeks ‘Kinderen van de migratie’ te zien op Canvas. Op woensdagavond 15 september komt Canvas met die reeks naar De Krook in Gent. En jij kan erbij zijn: live in De Krook of online vanuit je zetel. Ontdek ongeziene fragmenten, luister naar getuigen en experten uit de reeks en ga nadien live met hen in gesprek. Fatma Taspinar (VRT NWS) leidt de avond in goede banen.

IHLIA-Scriptieprijs

IHLIA LGBTI Heritage gaat op zoek naar de beste scriptie op het gebied van de lhbtqi+-geschiedenis in Vlaanderen en Nederland.

Jaarlijks schrijven tientallen studenten aan universiteiten of hogescholen een scriptie over een lhbtqi+-historisch onderwerp. Helaas verdwijnt veel van dit materiaal in de spreekwoordelijke lade. Dat is natuurlijk jammer. Om dit onderzoek zichtbaarder te maken en te belonen reikt IHLIA tweejaarlijks een scriptieprijs uit voor de beste lhbtqi+-historische scriptie.

In aanmerking voor de prijs komen scripties die geschreven zijn aan een Nederlands of Vlaams instituut voor hoger onderwijs, universitair dan wel hbo, en die minimaal bekroond zijn met een 8 (NL) of 16 (BE) of meer. Zowel Engelstalige als Nederlandstalige scripties kunnen worden ingezonden. De scriptie is geschreven in de studiejaren 2019-2020 en 2020-2021 (tussen september 2019 en september 2021).

Een deskundige jury zal de inzendingen beoordelen op kwaliteit en originaliteit.

De winnaar zal een bedrag van €750,- ontvangen en zal haar/zijn/hun scriptie kunnen bewerken tot een artikel dat gepubliceerd zal worden in het Tijdschrift Historica (mits positief beoordeeld door de redactie).

De feestelijke prijsuitreiking zal eind maart 2022 plaatsvinden als onderdeel en afsluiting van de Queer Geschiedenis Maand, waar de genomineerden en winnaar hun scriptie zullen presenteren.

Inzendingen die voldoen aan de criteria kunnen worden ingezonden via onderstaande uploadmodule. Je kunt je scriptie uiterlijk insturen t/m 30 november 2021 in pdf begeleid met:

  • een deelnameformulier met je naam, e-mailadres, opleiding, universiteit of onderzoeksinstituut, datum van afstuderen en scriptiebegeleider;
  • de geanonimiseerde master- of researchmasterscriptie voorzien van paginanummers. Dit betekent dat de scripties worden ontdaan van de naam van de schrijver, de universiteit en de naam van de beoordelende docent of hoogleraar;
  • een samenvatting van circa 100 woorden.

Meer informatie: https://research.ihlia.nl/scriptieprijs/

Vacancy: project researcher on migrant integration

The Brussels School of Governance (BSoG, Centre for Migration, Diversity and Justice) at the Vrije Universiteit Brussel (VUB) is seeking to appoint a Project Researcher to conduct research on integration policy responses regarding post-2014 migrants in small and medium-sized towns and rural areas, and this  for the Horizon 2020 Whole-COMM project. The project is carried out within the framework of the Brussels Interdisciplinary Research Centre on Migration and Minorities (BIRMM).

More information: https://birmm.research.vub.be/vacancy-project-researcher-on-migrant-integration

Conference ‘Black Europe in Brussels’

Don’t miss the interdisciplinary conference ‘Black Europe in Brussels’ this summer. This conference consist of a range of inspiring activities taking place between 1-15 July 2021. The conference brings to the forefront the Afroeuropean communities and Brussels, the capital of Belgium and Europe. The conference is interdisciplinary and intersectoral in nature, which is reflected in the series of events focusing on various themes including Black histories and Brussels, doing Black art in Brussel, Afroeuropean communities and the European Parliament, Black mental health & care, and Black joy. ‘Black Europe in Brussels’ aims to be an academic, activist and intellectual space bridging the boundaries between institutions, practices and epistemologies. This is a conference for, by and with Afroeuropeans with the contributions of their allies and in dialogue with other marginalized communities.

This event is part of the international and interdisciplinary Afroeuropeans Network and is organized in anticipation of the 8th Biennial Afroeuropeans Network Conference “Intersectional Challenges in Afroeuropean Communities”, which is postponed to 6-9 July 2022 due to COVID-19.The conference brings to the forefront the Afroeuropean communities and Brussels, the capital of Belgium and Europe.

For more information check out:

– our website: https://www.afroeuropeans2021.com

– facebook:  https://www.facebook.com/afroeuropeans2021

This event is organized with the support of various partners including Africa Platform Ghent University Association, Black Speaks Back, Bozar, Brussels Centre for Urban Studies (BCUS, VUB), Centre for Literary and Intermedial Crossing (CLIC,  VUB), Critical Narratives, European Network Against Racism (ENAR), deButen Vlaams-Nederlands Huis voor Cultuur en Debat, Observatoire du SIDA et des Sexualités (ULB), Pilar House for Arts and Science, Research Centre Gender, Diversity and Intersectionality (RHEA, VUB), Wetsi Art Gallery.

 

Vacature voor een diversiteitscoördinator AP hogeschool

Als diversiteitscoördinator zorg je er mee voor dat de hogeschool zich in haar decretale taken maar eveneens in haar interne bedrijfsvoering laat leiden door deze grondhouding en haar strategie realiseert. Onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur druk je mee je stempel op een maatschappelijk relevant beleid dat het verschil maakt voor meer dan 15.000 studenten. De AP hogeschool heeft stevige ambities. Diversiteit en inclusie zijn daarbij het leidmotief in de wijze waarop onze hogeschool binnen haar specifieke grootstedelijke context invulling geeft aan haar onderwijsaanbod, haar pedagogische activiteiten en de activiteiten die ze ontwikkelt om de drempels voor, tijdens en na de studieloopbaan voor onze studenten te verlagen. AP schept een open en dynamische omgeving waarin leren, ruimte voor creativiteit en waardering voor elkaars filosofische, ideologische en godsdienstige opvattingen vanzelfsprekend zijn. Als diversiteitscoördinator zorg je er mee voor dat de hogeschool zich in haar decretale taken maar eveneens in haar interne bedrijfsvoering laat leiden door deze grondhouding en haar strategie realiseert.

Meer informatie: https://vacatures.ap.be/vacature_detail.aspx?vac_id=3131

Vacature bij KADOC rond religieuze superdiversiteit en erfgoededucatie

Als projectmedewerker religieuze diversiteit en erfgoededucatie versterk je de werking van KADOC op twee vlakken. (1) Je ondersteunt de verruiming van ons collectiebeleidsplan en onze expertise op het vlak van religieuze superdiversiteit in Vlaanderen en Brussel, in het bijzonder wat betreft niet-geïnstitutionaliseerde vormen van religie, zingeving en spiritualiteit en niet-erkende erediensten. (2) Je ondersteunt onze doelgroepenwerking, in het bijzonder naar jongeren en het onderwijs, en onze werking op vlak van erfgoededucatie. Een belangrijk deel van je takenpakket zal bestaan uit de voorbereiding en uitwerking van een tentoonstellingsproject rond religies en vrijmetselaarsloges, en de valorisatie ervan voor een jongerenpubliek.

Meer informatie: https://www.kuleuven.be/personeel/jobsite/jobs/60028156

Diversiteitsgevoelig onderwijs aan de UGent: We horen graag jouw ervaringen!

Beste studenten,

Het is de UGent menens: we werken verder aan diversiteitsgevoelig onderwijs en een inclusieve leeromgeving. Als universiteit geloven we in de positieve kracht van diversiteit en inclusie. Daarom hebben alvast 5 faculteiten de handen in elkaar geslagen: we willen voor lesgevers een diversiteitsscan opstellen en een duurzaam coachingstraject opzetten.

Input van studenten is cruciaal voor dit project! Ongeacht van welke faculteit je bent!

Met jullie ervaringen kunnen we samen werken aan een kwaliteitsvolle uitwerking. De stem van de studenten is een onmisbare schakel in de zoektocht naar diversiteitssensitief en kwaliteitsvol onderwijs.

De scan en het coachingstraject moet lesgevers helpen reflecteren op het eigen lesmateriaal, curriculum, de werkvormen, de interactie met studenten … We willen hen aanmoedigen in de stappen die ze hierin al zetten én hen vragen kritisch te zijn tegenover eurocentrisme, onbewuste bias, stereotypen en goedbedoelde-maar-ongepaste interacties met studenten. Elke student moet zich in het onderwijs kunnen herkennen, en zich gerespecteerd en gezien voelen.

Heb je als student bemoedigende, minder goede ervaringen, veelbelovende praktijken en/of moeilijke momenten meegemaakt of gezien? Vertel ze ons op één van de gespreksmomenten!

  • Maandag 28/6, 10u-11u30: leslokaal 22, Campus Dunant
  • Dinsdag 29/6, 14u-15u30, Facultaire raadzaal, Campus Aula
  • Donderdag 1/7, 14u-15u30, Faculteitszaal, Campus Boekentoren, Blandijn
  • Optioneel: Woensdag 30/6, 10u-11u30, Campus Boekentoren, Blandijn (als de andere opties volzet zijn)

Praktisch:

  • De verhalen worden gecapteerd maar blijven volledig anoniem.
  • Om iedereen voldoende ruimte te geven, blijven de gespreksmomenten waar je aan deelneemt beperkt tot 8 studenten.
  • We spreken studenten uit verschillende faculteiten aan.
  • Het gespreksmoment neemt anderhalf uur van jouw tijd in beslag.
  • Indien je naderhand nog uitgebreider met een van de medewerkers wil spreken, kan dat.

We vragen je in te schrijven vóór 11 juni zodat we de gespreksmomenten goed kunnen voorbereiden. Dit kan via https://docs.google.com/forms/d/1FCucOe4aGAPc8oGt715-WFxl3JGlquMEv7ytWAfiQVc/edit. Mailadressen die we hierdoor verzamelen worden enkel en alleen gebruikt voor de organisatie van de gespreksmomenten.

Meer achtergrond over dit initiatief? Ga naar https://www.ugent.be/nl/univgent/waarvoor-staat-ugent/diversiteit-en-gender/toelichting-gespreksmomenten-met-en-voor-studenten.

Dank je wel voor je medewerking!

de Interfacultaire Werkgroep ‘Diversiteitsgevoelig Onderwijs’ (Werkgroep Divscan)

Jan De Mets, coördinator (jan.demets@ugent.be)

Pieter Cannoot, Recht en Criminologie, pieter.cannoot@ugent.be

Inez Buyck, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, inez.buyck@ugent.be

Farmaceutische Wetenschappen: diversiteitfw@ugent.be

Koen Mattheeuws, Letteren en Wijsbegeerte, koena.mattheeuws@ugent.be

Thibault Detremerie, Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, thibault.detremerie@ugent.be

Meer informatie: toelichting Gespreksmomenten met en voor studenten